Als voorzitter van de bewonerscommissie organiseerde Liesbeth Roks, regelmatig bijeenkomsten waarbij bewoners van ‘haar’ flat ideeën konden aandragen. Maar de opkomst was vaak bedroevend laag. Nu schenkt ze koffie bij de lift en komen allerlei initiatieven eindelijk van de grond. “Na 32 jaar ontdekte ik wie mijn buurman was.”
De liftkoffie is een heel eenvoudig concept, met een enorm positief effect,” zegt Liesbeth Roks, al dertien jaar voorzitter van de bewonerscommissie Middellaan in de wijk Schorsmolen in Breda. “Je zet op een vaste tijd een tafel neer bij de lift, legt er een kleedje op, vult twee thermosflessen met koffie en thee, zet er een schaal met koekjes naast en je gaat zitten. De rest gaat vanzelf.”
Aangemoedigd door LSA-coach Birgit Oelkers nam Liesbeth in het najaar van 2019 het initiatief voor de liftkoffie en nu zit ze elke woensdagmiddag naast de lift van de flat, waar ze zelf ook al ruim dertig jaar woont. “Wat zit je hier te doen?”, vroegen mensen in het begin. Niks bijzonders, zei Liesbeth dan. “Ik schenk een kopje koffie of thee en maak af en toe een praatje.” En langzaam maar zeker kropen zelfs de meest introverte mensen uit hun schulp.
“Mijn bovenbuurvrouw van rond de tachtig liep me altijd nors en stuurs voorbij. Nu wipt ze altijd even aan bij de tafel als ze op weg gaat naar de dagopvang. Ander voorbeeld. Ik heb me heel lang afgevraagd wie er op de hoek van de flat woont. De gordijnen waren altijd dicht, het zag er een beetje smerig uit. Ik vermoedde dat er oude man woonde die zichzelf verwaarloosde. Totdat een man van rond de vijftig een kop koffie van me aannam. Na 32 jaar kwam ik erachter dat híj de bewoner is van het hoekappartement. Hij vertelde dat hij overdag werkt. Ik vroeg hem of hij schoonmaakhulp nodig had. Dat had hij niet. Hij kon het gewoon zelf. Ik spreek hem nu regelmatig en hij maakt vaker schoon.”
“Doordat ik de bewoners van de flat spreek en hun verhalen hoor, kan ik ze ook met elkaar in contact brengen. Een Chinese jongen wilde beter Nederlands leren en heeft nu iemand gevonden die af en toe met hem oefent.” De bewoners kunnen ook ideeën voor de buurt aandragen, compleet met wat nodig hebben om ze uit te voeren. Die schrijft Liesbeth dan op een tekstballon en plaatst ze bij de koffietafel, zodat andere mensen erop aan kunnen haken. Daar vloeiden al etentjes uit voort, een buurtbarbecue, een grootscheepse schoonmaakactie.
Nog een groot voordeel van de liftkoffie is dat Liesbeth nu niet alleen voor de bewoners een zichtbaar aanspreekpunt is, maar ook veel makkelijker wordt gevonden door de Raad van Bestuur van de woningbouwvereniging en de gemeente. Liesbeth: “De gemeente belde met een aanbod voor een taalcursus voor laaggeletterden. Ik heb bij de bewoners van de flat geïnventariseerd of daar behoefte aan was. Dat was er. En inmiddels gaan we met ondersteuning van de bibliotheek een buurtkrantje maken. De liftkoffie zorgt kortom op allerlei fronten voor verbinding en ik krijg er zelf ook heel veel energie van.”